Logo to nie tylko znaczek

24.04.2019

Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient podczas kontaktu z konkretnym usługodawcą. W związku z czym powinien to być znak, który zapada w pamięć i budzi odpowiednie, oczywiście jak najbardziej pozytywne skojarzenia. Logo to serce identyfikacji wizualnej i jej układ krwionośny. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane potrafi przynieść wielkie korzyści dla początkującej firmy.

Składniki logo firmy

Logo jest znakiem graficznym danego przedsiębiorstwa, organizacji, ale także np. wydarzenia. Złożone jest z dwóch elementów. Pierwszym jest tzw. sygnet – a więc przedstawienie graficzne, drugim zaś typograficzna prezentacja firmy – logotyp.

Logo powinno być przede wszystkim oryginalne – a więc wybijać się swoją formą spośród innych firm z podobnej branży, oraz wieloznaczne – czyli musi dostosowywać się do różnych grup klientów, jak również do rozmaitych sytuacji. Ponadto musi być czytelne – łatwe do zapamiętania i odbioru, zawierające małą ilość elementów, które będą dobrze widoczne zarówno na dużej, jak i niewielkiej powierzchni. Ponadto dobrze zaprojektowane logo musi posiadać odpowiednio dobraną kolorystykę oraz krój pisma. Wszystko ma służyć temu, by spełnione były dwa cele – przejrzystość oraz zapadanie w pamięć potencjalnego klienta. Konieczne jest również to, by było użyteczne -  a więc by dobrze wyglądało w różnych miejscach. Niektóre przedsiębiorstwa stosują także zasadę, aby ich logo wyglądem sugerowało w jakiej branży działa dana firma, jaki posiada charakter, jaki produkt ma być z nią kojarzony. Korzyści z dobrze wykonanego logo mogą być naprawdę znaczne. Oczywiście wszystko jest zależne od czasu – nie należy tu nastawiać się na to, że w krótkim okresie początkująca firma na rynku zostanie rozpoznawalna jedynie na podstawie logo. Jednak charakterystyczny, oryginalny i odpowiednio dobrany znak z pewnością wpłynie na jej skojarzenia z daną branżą, produktem itd. Konieczne jest również uprzednie sprawdzenie czy tworząc swoje logo nie korzystamy z jakichś wcześniej wykorzystanych pomysłów, a tym samym czy nie łamiemy praw autorskich, gdyż jest to zabronione.

Różne rodzaje logo

Każda firma, początkująca czy też istniejąca już na rynku dłuższy czas korzysta z jednego z siedmiu rodzajów logo. Są to:

  1. Znak graficzny – a więc obraz graficzny dosłownie określający daną markę. Może występować z częścią typograficzną nazwy. Tego typu logo stosują takie znane marki jak Shell, Apple, Johnny Walker czy Puma.

  2. Znak abstrakcyjny i symboliczny – w tym wypadku również najistotniejszy jest obraz. Jednak w odróżnieniu od znaku graficznego nie ma tu konkretnej treści. Logo oparte na abstrakcji bazuje na skojarzeniach. Świetnym przykładem może tu być logo Nike – zainspirowane skrzydłem greckiej bogini zwycięstwa, współcześnie będące synonimem szybkości.

  3. Emblemat – to logo firmy posiadające nazwę marki, które jest połączone z odpowiednio dopasowaną kreacją graficzną np. wzornictwem, ilustracją, liternictwem. Takie logo stosują np. kluby sportowe czy firmy motoryzacyjne np. Harley Davidson. Doskonale sprawdzają się na opakowaniach, jednak niezbyt nadają się na małe powierzchnie.

  4. Postać – ten rodzaj logo wymaga sporych umiejętności projektantów, gdyż muszą oni wymyślić taką postać, która będzie od tej pory kojarzyć się nieodzownie z daną marką. Świetnym przykładem jest tu np. Michelin czy Cheetos. Widząc ludzika z logo tych firm od razu kojarzymy go z daną branżą, produktem i mamy pozytywne skojarzenia.

  5. Logotyp, glif, inicjał, monogram – wszystkie te rozwiązania bazują na skrótach lub też na specjalnie skonstruowanym napisie. Logotypem jest np. logo firmy Coca – Cola czy Microsoft. Z kolei glif – a więc wykorzystanie jednej litery zamiast całej nazwy – wykorzystuje np. Facebook czy McDonald’s.

Kilka porad w kwestii logo dla początkujących firm    

Powyższe porady w sprawie doboru logo są z pewnością dobre również dla początkujących firm. Znak firmowy powinien odzwierciedlać charakter firmy i jej produktu, rodzaj logo powinien być również odpowiednio dobrany. Firma, która posiada abstrakcyjną i nieznaną nazwę nie powinna stosować rozwiązań, które są oparte jedynie na znaku graficznym, bowiem sam znak nie powoduje skojarzenia z produktem. Konieczne jest więc dodanie logotypu. Podobnie np. z firmą, której odbiorcą są dzieci nie poleca się korzystania z emblematu z misternym wzorem. Należy więc brać pod uwagę także potencjalnego odbiorcę. Wszystko musi być więc robione z głową, umiarem i zgodnie ze specyfiką danej marki.

W dłuższej perspektywie dobrze dobrane logo z wypracowaną marką będzie spełniało nie tylko funkcję odróżniającą jeden produkt od drugiego, ale także będzie przekazywało pewne wartości, które są tożsame z daną marką. Może również być ikoną, symbolem pewnego trendu czy epoki, jednak ten poziom oznacza najwyższy poziom świadomości marki, który jest niezwykle trudny do osiągnięcia.

 

Marka a emocje

Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]

Dlaczego warto inwestować w markę

Kiedyś marka miała na celu odróżnienie jednego produktu od drugiego, aby konsument wiedział, który produkt kupuje. Obecnie postrzeganie [...]

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy?

Zadzwoń do nas lub napisz! Odpowiemy na każde Twoje pytanie.

tel. 555 333 777
Kreatore - ul. Barcza 8/1, Olsztyn 10-695