Czym jest marka

24.04.2019

Jak to jest, że jedni wpadają na genialny pomysł na biznes, wprowadzają go na rynek i z powodzeniem prowadzą, ich marka zyskuje na znaczeniu i staje się coraz bardziej rozpoznawalna. Jednym słowem sukces! A inni, choć posiadają równie świetne pomysły, niestety nie potrafią osiągnąć przewagi konkurencyjnej na rynku i ich biznesy po prostu umierają. Czemu tak się dzieje? Dlaczego jednym udaje się, a innym nie?

Kluczem do sukcesu nie jest sam pomysł na biznes, ale wprowadzenie go na rynek w taki sposób, aby konsumenci byli przekonani, że to właśnie tego chcą i potrzebują. Musimy zbudować świadomość marki i sprawić, aby komunikowała ona korzyści, które użytkownik osiągnie, gdy zakupi nasz produkt.

Czym jest marka?

Tak naprawdę bardzo ciężko jest jednoznacznie scharakteryzować to pojęcie. Wielu strategów zajmujących się tzw. brandingiem wskazuje na coraz to nowe elementy, czym marka może być.

KIedyś marka oznaczała zbiór znaków i elementów jasno określających i kojarzących się z danym produktem. Głównie skupiano się na wizualnych odczuciach, gdyż na rynku owym tyle wystarczyło. Dziś jednak to o wiele za mało. Konsumenci są bardziej wymagający, ale także świadomi. Dlatego też należy dbać o świadomość swojej marki. Według Marketing Association, marka to termin, symbol, nazwa, znak, albo kombinacja wszystkich elementów, które mają za zadanie wyróżnić dany produkt na rynku spośród całej reszty. Jednak w obecnych czasach marka, to jednak coś więcej. Dzisiaj marki komunikują się z nami, przekazują emocje, swoje hasła z wartościami, które wyznają, opowiadają historie. Dlatego obecnie markę postrzega się jako ogół wszystkich tych niematerialnych wartości.

Po co budować świadomość marki?

W latach 90. ubiegłego stulecia, kiedy szliśmy do sklepu, nie mieliśmy większego wyboru - braliśmy to co było zadowoleni, że akurat tyle udało nam się kupić. Natomiast dzisiaj jest zgoła inaczej. Obecnie idąc do sklepu mamy do wyboru co najmniej kilka produktów bardzo do siebie podobnych. Który wybieramy? Ten, który zakorzenił się w naszej świadomości! My jako konsumenci nieraz nie wiemy nawet, dlaczego wybieramy dany produkt, ale sięgamy po niego, intuicyjnie, bez zastanowienia. To właśnie jest celem budowania świadomości marki - aby klienci bez wahania zdecydowali się na nasz produkt, a nie produkt konkurencji.

Co lub kto może być marką?

Co charakteryzuje Walta Disney’a, Nike, Apple i Pus GSM? Są markami. Jak widać marki można wprowadzać na rynek pod różnymi postaciami. Może to być zarówno przedsiębiorstwo, produkt lub usługa, osoba albo symbol.

Przedsiębiorstwa z pewnością starają się budować swoje marki. Dbają o reputację, podejmują działania, aby marka przedsiębiorstwa była bardzo dobrze postrzegana i rozpoznawalna. Ważne jest, aby wizerunek był spójny. Takie markowe przedsiębiorstwo może wypuszczać na rynek swoje produkty, które zyskują na znaczeniu z uwagi na fakt, iż będą produkowane przez znaną firmę.

Produkt lub usługa staje się marką wtedy, kiedy jest zakorzeniony w świadomości konsumentów bardziej niż firma, która go wytworzyła. Wyżej wymieniony Plus jest tego doskonałym przykładem. Ten produkt przecież wprowadził Polkomtel, który w taki sposób wypromował Plusa, aby to on grał pierwsze skrzypce.

Marką może być również osoba, przedstawiciel. Doskonałym przykładem marki jako osoby jest Walt Disney. Swoim nazwiskiem sygnował swoje produkty. Osoba staje się wtedy twarzą marki i jest z danym przedsiębiorstwem lub produktem kojarzona. Jest to jednak nieco ryzykowne, gdyż warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jeśli dana osoba odejdzie (nie będzie chciała dalej z firmą współpracować bądź umrze), to czy ta marka przetrwa? To trudne zadanie, gdyż ludzie mogą bać się, że produkty marki nie będą już takie same, gdy dana osoba nie współpracuje z marką.

Marka jako symbol. Jest to wysoki i trudny do osiągnięcia poziom świadomości marki. Jednak jeśli uda się go uzyskać, możemy być z siebie dumni, gdyż działa to na markę niezwykle pozytywnie. Trudno jednak stać się symbolem, ikoną, znakiem czasów. Przykładem takiej marki może być Apple.

Świadomość i moc marki jest wyznacznikiem tego, czy produkt będzie się szczycił wysoką sprzedażą, czy nie. Silne marki w sposób znakomity osiągają pozycję lidera, zostawiając daleko w tyle te słabsze bez strategii lub ze źle dobranymi celami. Dlatego też stale należy pracować nad wizerunkiem marki, aby zdobyć przewagę konkurencyjną i zwiększać zyski.

Marka a emocje

Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]

Logo to nie tylko znaczek

Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient [...]

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy?

Zadzwoń do nas lub napisz! Odpowiemy na każde Twoje pytanie.

tel. 555 333 777
Kreatore - ul. Barcza 8/1, Olsztyn 10-695