Opakowanie - reklama czy funkcja techniczna

24.04.2019

Wprowadzając produkt na rynek często widzimy go już oczami wyobraźni. Zazwyczaj zwracamy uwagę na aspekt wizualny, jak produkt będzie prezentował się na półce i jakimi kolorami wyróżnimy go spośród innych konkurentów. Nic dziwnego, intuicyjnie wiemy, że ten aspekt jest niezwykle ważny. Ale czy w swoich kreatywnych poczynaniach bierzemy pod uwagę inne funkcje opakowania? Czy pamiętamy o tym, że dobre opakowanie nie tylko doskonale chroni nasz produkt, ale także pozwoli zredukować koszty transportu?

Zazwyczaj wyróżnia się 4 podstawowe funkcje opakowania produktu, które są istotne na wielu etapach dystrybucji i sprzedaży.

Funkcja ochronna

To najbardziej pierwotny aspekt. Od tego rozpoczęto tworzenie opakowań i przez długi czas była to podstawowa funkcja. Opakowanie więc ma chronić produkt znajdujący się wewnątrz przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogłyby mieć negatywny wpływ na zawartość. Powinno więc ochraniać przed wysoką ale i niską temperaturą, promieniowaniem, wilgocią, uderzeniami i wstrząsami, jak również przed szkodnikami czy mikroorganizmami.

Dodatkowo dobrze zaprojektowane opakowanie jednostkowe służy konsumentowi. Nie ma on wtedy najmniejszego problemu z użytkowaniem produktu, może je łatwo otworzyć czy powtórnie zamknąć.

Funkcja transportowa

Dzięki zaprojektowaniu prawidłowego opakowania (zarówno jednostkowego jak i zbiorczego) produkty łatwiej się przewozi. Ułatwione jest również ich magazynowanie. Wpływa to nie tylko na wygodę w logistyce, ale też na koszty - tzw. “układne” produkty lepiej i taniej się transportuje.

Funkcja informacyjna

To istotny aspekt, ale najważniejszą rolę odgrywa tuż po wprowadzeniu produktu na rynek. Opakowanie daje możliwość przekazania konsumentowi informacji o nazwie produktu, jego składzie, zasadach użytkowania, dacie produkcji i przydatności do spożycia. Na nim powinna znaleźć się również nazwa producenta. Po przeczytaniu użytkownik wie z jakim produktem ma do czynienia i może poznać jego specyfikę. Dzięki temu skraca się dystans między produktem a konsumentem. Opakowanie wskazuje także, czy produkt jest kompletny, np. rozdarte opakowanie mąki może wskazywać, że zawartość nie zawiera 1 kg, natomiast nienaruszone opakowanie słuchawek daje gwarancję, że nie były one wcześniej przez nikogo używane.

Funkcja promocyjna

Wymienia się ją jako tę najważniejszą ze wszystkich funkcji opakowania produktu. Ma ona bezpośredni i największy wpływ na sprzedaż. Według wielu badaczy zachowań konsumenckich to właśnie opakowanie w większości przypadków decyduje o zakupie. Przyczyną tego faktu jest pojawienie się samoobsługowych sklepów, gdzie konsument sam wybiera produkt z półki i przy tym procesie w ogóle nie uczestniczy sprzedawca. Nieraz ta decyzja nie ma żadnego związku z racjonalnymi przesłankami. Konsument mając do wyboru podobne produkty, w wielu przypadkach nie zapoznaje się z ich składem, a pod wpływem impulsu wybiera ten, który przyciągnie jego wzrok. Spojrzenie konsumenta przyciąga nic innego jak właśnie interesujące opakowanie, dlatego powinno się je projektować w taki sposób, aby zawierało niezbędne informacje, kody i inne oznaczenia, ale jednocześnie, żeby wszystkie te elementy współgrały z głównym designem. Wyróżniające się opakowanie pozwala także szybko zidentyfikować produkt i odnaleźć go na sklepowej półce wśród wielu innych.

 

Opakowanie pozycjonuje też konkretny produkt. Właśnie tam warto podkreślać jego najważniejsze cechy.

Dla przykładu: Opakowanie wykonane z wysokiej jakości materiałów (np. skóra czy szkło) w określonych barwach może stworzyć wrażenie, że dany produkt jest luksusowy.  

 

Ostatnimi czasy producenci stawiają na wykonanie takich opakowań, które można wykorzystać ponownie do innych celów. Przykładem jest na przykład marka Tarczyn, która namawia do wykorzystania szklanej butelki w celu przechowywania własnych przetworów. W związku z tym na drugiej stronie etykiety zamieściła grafikę ułatwiającą podpisanie domowego wyrobu.

.

źródło:https://maspex.com/aktualnosc,wyjatkowe-etykiety,504.html

 

Często samo opakowanie ma znaczący wpływ (negatywny lub pozytywny) na postrzeganie całej marki. Dlatego też firmy coraz kreatywniej podchodzą do projektowania opakowania dla swojego produktu, aby przyciągnąć uwagę i zachęcić do zakupu właśnie tego a nie innego towaru.

Wiele kreatywnych pomysłów opakowań i inspiracji można znaleźć na stronach:

 




 

Marka a emocje

Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]

Logo to nie tylko znaczek

Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient [...]

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy?

Zadzwoń do nas lub napisz! Odpowiemy na każde Twoje pytanie.

tel. 555 333 777
Kreatore - ul. Barcza 8/1, Olsztyn 10-695