Jak wymyślić dobrą nazwę dla swojego produktu

24.04.2019

Opracowanie nazwy dla swojego nowego produktu jest ważnym etapem w procesie kreowania marki. Marketingowa nazwa ma bowiem wiele zastosowań i jest niezbędna do prowadzenia komunikacji z otoczeniem. Musi być więc dokładnie przemyślana, aby była jednocześnie prosta, łatwo zapamiętywalna, ponadczasowa i najlepiej unikalna.

 

Co jeśli nie przyłożymy się do wyboru odpowiedniej nazwy? Może się nam przytrafić taka wpadka jak żarówki OSRAM, chipsy MEGAPUSSI, napój PEE COLA, serek do smarowania MISS KROMECZKI, Flaki Cioci Gosi, czy papier toaletowy o nazwie Google. Pamiętaj, dobra nazwa produktu może nie gwarantuje od razu światowego sukcesu, jednak niedopasowana i źle kojarząca się może znacząco zaszkodzić marce. Dlatego w tym artykule przedstawimy kilka porad i inspiracji, którymi możesz się kierować aby stworzyć dobrą nazwę dla swojego produktu.

Poniżej przedstawiamy 3 zasady, którymi powinieneś się kierować przy wyborze nazwy dla swojego produktu, jednak nie są one obligatoryjne, a tylko stanowią drogowskaz do stworzenia dobrej nazwy.

  1. Nazwa musi być łatwa do zapamiętania, a co za tym idzie powinna być krótka oraz prosta w wymowie i literowaniu. Oczywiście są marki, które odniosły sukces, a można zaliczyć ich do tzw. “łamaczy języka”, np. Givenchy, ale to tylko wyjątki. Dobrze, gdy nazwa nie posiada polskich znaków, które są ciężkie do wymówienia dla obcokrajowca, a także wpływają na różnice w zapisie między nazwą a stroną internetową, w adresie której nie ma polskich znaków. Długość nazwy też ma znaczenie. Czym krócej, tym lepiej. Statystyki Forbes’a wskazują, że aż 86% największych marek na świecie składa się tylko z 1 wyrazu.

  2. Nazwa nie powinna się źle kojarzyć, a najlepiej dodatkowo nieść za sobą przesłanie marki. Rzecz jasna nie każda musi spełniać ten warunek, jednak z pewnością będzie to duży atut, gdyż to właśnie nazwa produktu jest jednym z elementów budowania wizerunku. Jeśli mamy zamiar wejść z produktem również na rynki zagraniczne, koniecznie musimy sprawdzić, czy nazwa w innych językach nie kojarzy się źle. Klasycznym przykładem jest tu żarówka firmy OSRAM - po polsku nazwa budzi lekkie zażenowanie.

  3. Nazwa powinna być unikalna - korzyścią z tego będzie nie tylko wolna domena, aby założyć stronę produktu, ale także brak konkurencji pod tą nazwą. Chodzi też o zakorzenienie w umysłach konsumentów, aby dana nazwa kojarzyła się wyłącznie z jednym produktem, jak również o pozycjonowanie marki w Google. Będzie ono prostsze, gdyż na frazę brandową będziemy wyświetlać się tylko my. (dodać przykłady marek).

 

W dalszej części znajdziesz kilka inspiracji, które możesz wykorzystać do stworzenia nazwy dla swojego produktu.

Nazwisko lub imię

Jest to dobry wybór, jeśli chcesz przekazać, że to Ty stoisz za tym produktem i jesteś utożsamieniem marki. To właśnie dzięki zastosowaniu tej metody powstały takie firmy jak: McDonald’s, Ford, Wedel, Grycan, Inglot, Versace czy Ziaja. Niestety nie zawsze polskie nazwiska są proste w wymowie. Mimo wszystko warto je stosować na rynku wyrobów spożywczych, gdyż polscy producenci słyną z doskonałych produktów. Dlatego bez problemu znajdziemy na zagranicznych półkach takie marki jak Łowicz, Łaciate, czy Sokołów, właśnie dlatego, że są one uznawane za wysokiej jakości. Jeśli jednak produkujesz wyroby z branży, z której niekoniecznie jesteśmy słynni, a dodatkowo jeśli masz typowo polskie nazwisko, to warto przemyśleć takie rozwiązanie.

Rzeczowniki pospolite

Może się wydawać, że to takie banalne, jednak uwierz, rzeczowniki pospolite w nazwach marek naprawdę się sprawdzają. Zdecydowana większość osób z pewnością kojarzy takie marki jak Apple, Jaguar, Biedronka, Perła, Stokrotka czy Żubr. Są one proste, łatwe do zapamiętania, dlatego też łatwo zapadają w pamięć.

Nazwa geograficzna

Dobrym sposobem na nazwę dla swojego produktu jest powiązanie z miejscem jego powstania. Takim sposobem zrodziły się m.in. marki: Muszynianka, Tymbark, Bytom, czy Żywiec. To z pewnością pomoże utrzymać przywiązanie do regionu, co jest cenione przez rodaków. Jeśli jednak nazwa Twojej miejscowości nie jest zbyt trafna (trudna lub z wieloma polskimi znakami), możesz spróbować zamienić ją na język łaciński, tak jak np. zrobiła to Vistula - nazwa, która jest łacińskim odpowiednikiem słowa Wisła.

Połączenia słów

Dobrym sposobem na powstanie nowej nazwy jest połączenie dwóch wyrazów lub części tych wyrazów, które będą opisywały markę. Z tego zmieszania dwóch słów zazwyczaj tworzą się nowe neologizmy, które zakorzeniają się w świadomości konsumentów. Dużą przewagą takiego rozwiązania jest fakt, iż nazwa jest wtedy unikalna, zazwyczaj domena na nią też jest wolna, a zlepek wyrazów może brzmieć całkiem interesująco. Do marek, których nazwy zostały opracowane właśnie w ten sposób należą: Mlekpol - połączenie wyrazów mleko i Polska, Marwit - Marchewka i witamina, Inka - Instant i kawa, Cersanit - ceramika, sanitarna.

Pamiętajmy jednak, aby zachować umiar w łączeniu takich wyrazów, gdyż nie wszystkie nazwy typu Mięks-pol, Szczurex i Kolololo są nazwami trafnymi. W pewnym momencie zaczyna to po prostu brzmieć nieco przaśnie.

Zakończenie

Przedstawiliśmy tylko kilka wskazówek dotyczących tworzenia nazw nowych produktów. Jednak temat ten jest bardziej rozległy i zgłębienie go wymaga długiej lektury. Natomiast zastosowanie powyższych podstaw niech będzie dla Ciebie wskazówką, w którą stronę powinny podążać Twoje działania. Jeśli zastosujesz się do tych rad, to masz dużą szansę stworzyć dobrą i chwytliwą nazwę dla swojego nowego produktu.

 

Marka a emocje

Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]

Logo to nie tylko znaczek

Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient [...]

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy?

Zadzwoń do nas lub napisz! Odpowiemy na każde Twoje pytanie.

tel. 555 333 777
Kreatore - ul. Barcza 8/1, Olsztyn 10-695