Zastanów się czy jesteś w stanie odpowiedzieć na pytanie, logo jakiej marki mam na myśli, opisując je jako nadgryzione jabłko? A który znak firmowy kojarzy Ci się z dużą charakterystyczną łukowatą żółtą literą M? Założę się, że odgadłeś i jedną i drugą markę. Tak właśnie działa siła identyfikacji wizualnej.
Identyfikacja wizualna, nazywana z angielskiego corporate identity lub visual identity, to wszystkie symbole, które firma stosuje, aby zwiększyć swoją rozpoznawalność na zewnątrz i budować określony wizerunek. Jest głównym elementem kreowania marki produktu i budowania jego świadomości w otoczeniu, a zatem postrzegania jej nie tylko przez konsumentów, ale także kontrahentów czy pracowników. Dlatego też wiele przedsiębiorstw decyduje się na opracowanie i stosowanie spójnej strategii identyfikacyjnej, a co za tym idzie przeznaczenie na ten cel znacznej części swoich zasobów.
Identyfikacja wizualna to zbiór wielu elementów. Do najistotniejszych należą logo i nazwa firmy - one najszybciej zapadają w pamięć odbiorcy. Warto więc poświęcić środki i czas na rzetelne ich opracowanie, aby wyróżnić swój produkt spośród innych konkurencyjnych dóbr.
Nazwa produktu powinna być unikalna, aby kojarzyła się wyłącznie z danym dobrem, a także łatwa do zapamiętania, żeby pozostała w głowach konsumentów. Warto stosować nazwy, które niosą za sobą informacje np. o właścicielu, miejscu powstania bądź właściwościach. Więcej o tworzeniu nazw produktów pisaliśmy w poprzednim artykule.
Kolejny bardzo ważny element to logo, czyli znak graficzny identyfikujący produkt. Może to być sama nazwa firmy, zapisana ciekawą czcionką (tak jak w przypadku Coca-Coli czy McDonalds’a) lub znak graficzny/symbol (Nike, Apple).
Kolor i czcionka jako ostatni szlif tej układanki mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie marki. Na przykład produkty BIO zazwyczaj używają odcieni zieleni, który kojarzy się z naturą. Już samym krojem czcionki możemy budzić skojarzenia z marką. Doskonałym przykładem jest grafika poniżej. Kolor i charakterystyczny krój pisma sprawiają, że przychodzi na myśl wyłącznie jeden produkt, mimo tego, że poniżej wcale nie jest napisane Coca Cola ;-)
Aby przekaz był spójny, wszędzie powinna być zastosowana ta sama czcionka i kolorystyka, np. na drukach firmowych, wizytówkach, fakturach, wiadomościach e-mail, opakowaniach zbiorczych, strojach pracowniczych czy identyfikatorach, które także są elementem identyfikacji wizualnej.
Więcej na temat stosowania kolorów możesz przeczytać na tych stronach:
http://www.sylwiaszmalec.pl/kolor-i-typografia-w-identyfikacji-wizualnej-2/
https://intle.pl/poradnik/czarno-na-bialym-o-kolorach-w-identyfikacji-wizualnej-i-marketingu
Cały projekt identyfikacji wizualnej zostaje zapisany jako podstawowa Księga Znaku, która kompleksowo opisuje każdy element opracowanej strategii wizualizacji. Możemy w niej zawrzeć:
opis zastosowanych kolorów za pomocą popularnych formatów (np. RGB, CMYK) i użytych czcionek;
zasady prawidłowego użycia, ułożenia i skalowania logo;
zasady prawidłowego ułożenia sygnetu i logotypu względem siebie;
zasady użycia logo na poszczególnych tłach;
informacje o polu ochronnym, czyli przestrzeni wokół logo, na której nie powinno się nic znajdować (np. inne znaki czy napisy);
informacje o alternatywnej kolorystyce (jeśli taka będzie dopuszczalna);
wersje monochromatyczne logo (jeśli są dopuszczone).
W Księdze Znaku powinno się też opracować sposoby zastosowania logo i kolorów na innych elementach identyfikacji wizualnej, takich jak:
druki firmowe (papier firmowy, koperty firmowe, kartki do zapisków, bilety wizytowe; dokumenty handlowe, rachunki i faktury, inne druki firmowe);
wystrój punktów sprzedaży;
tablice informacyjne zewnętrzne i wewnętrzne;
wzory materiałów reklamowych, form audiowizualnych (np. prezentacji), materiałów drukowanych dla celów public relations itp;
ubiór i identyfikatory przedstawicieli;
oznakowanie środków transportu;
innych elementach identyfikacji (flagi, transparenty, maskotki, upominki).
Przede wszystkim wpływa na wizerunek sprawiając, że jest harmonijny, dzięki temu buduje pozytywny obraz w świadomości odbiorców. Marka staje się w ich oczach profesjonalna, a tym samym bardziej zachęcająca do współpracy.
Inną zaletą posiadania określonej i sformalizowanej identyfikacji wizualnej jest oszczędność czasu pracowników. Gotowe szablony wizualne e-mail’i czy papieru firmowego, oszczędza czas osobom, które nie muszą za każdym razem przygotowywać nowego dokumentu. Podobnie jest przy współpracy z grafikami. Jeśli chcemy zlecić przygotowanie kreacji, nie musimy tłumaczyć agencji wszystkich zasad stosowania logo i kolorystyki. Wystarczy, że wyślemy Księgę Znaku i grafik znajdzie tam wszystkie potrzebne informacje.
Pamiętajmy, że identyfikacja wizualna przynosi korzyści tylko wtedy, kiedy jest przemyślana i konsekwentnie realizowana. Trzymając się ustalonych zasad unikniemy wprowadzenia odbiorcy w błąd.
Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]
Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient [...]