Działając w biznesie, prędzej czy później będziesz musiał skorzystać z pracy grafika, którego poprosisz o opracowanie projektu. Czy to będzie logo, opakowanie produktu, szata graficzna gadżetów reklamowych, czy jakikolwiek inny projekt graficzny, zawsze dobrze wykonać do tego brief. A co to takiego?
Brief jest bardzo ważnym dokumentem, który powinien być podstawą do podjęcia współpracy. To w nim zleceniodawca określa, czego chce i wyczerpująco to opisuje w briefie. Z kolei zleceniobiorca dzięki informacjom zawartym w dokumencie wie, w jakich obszarach ma się poruszać, na czym zależy klientowi i jaki jest cel opracowania projektu.
Brief to tak naprawdę dokument, który pomoże Ci w znacznym stopniu poprawić współpracę z grafikiem. Dobrą praktyką jest rzetelne przygotowanie takiego briefu jeszcze przed złożeniem zamówienia. Może to być plik w Wordzie, a nawet zwykła kartka papieru z pokreślonymi zdaniami. Ważne, aby był zapisany, gdyż to właśnie fakt zapisu i treść w nim przekazana jest niezwykle ważna.
W briefie zamieścisz cały opis zamówienia, który przekażesz grafikowi. Podasz tam informacje na czym Ci zależy w danym projekcie, łącznie z tym, co jest największym priorytetem. Jeśli tworzysz np. opakowanie produktu, to w takim briefie określisz też, do kogo będzie skierowany produkt, jakie ma spełniać cele i które kanały dystrybucji będziesz wykorzystywać. Umieścisz w nim też swoje oczekiwania względem pracy, którą ma wykonać grafik.
Brief dla różnych zleceń będzie nieco inny, jednak można wyróżnić w nim elementy stałe, które będzie zawierał każdy taki dokument.
Opis rynku, którego dotyczy projekt oraz opis firmy i jej sytuacji na tymże rynku
Można byłoby zadać pytanie po co takie informacje grafikowi? Otóż dzięki temu opisowi projektant może zapoznać się z marką firmy lub produktu. Wie jak jest ona pozycjonowana i w jakich obszarach się porusza. Podobnie rzecz się ma z poznaniem podmiotów na rynku. Grafik zapoznaje się z konkurentami danej firmy i ich realizacjami. Dzięki temu jest w stanie ocenić jaki styl panuje na tym rynku, a w zestawieniu z określonym przez Ciebie kierunkiem (czy idziemy z prądem czy pod prąd) będzie w stanie zaproponować odpowiedni projekt.
To niezwykle istotny element briefu. Jeśli nie dostarczysz grafikowi rzetelnych informacji o grupie docelowej, czyli klientach, do których kierowany jest projekt, nie będzie on w stanie opracować projektu dopasowanego do danego klienta. Jest przecież różnica, czy grafika, która ma powstać, będzie kierowana do dzieci czy do seniorów. Komunikacja jest wtedy różna i dlatego tak ważne jest doskonałe przedstawienie potencjalnej grupy docelowej. “Doskonałe” jest tu słowem kluczowym, gdyż w wielu przypadkach spotyka się określenie zbyt ogólne - osoby w wieku 18- 65 lat, zarówno kobiety jak i mężczyźni, na każdym szczeblu wykształcenia. To nie jest dobre opisanie grupy.
Kolejna niezwykle ważna informacja, którą należy przekazać grafikowi. Musisz mu konkretnie przedstawić jakie cele ma spełniać dany projekt. Dobrze zdefiniowane cele potrafią niezwykle usprawnić proces myślowy, skierować go na właściwy tor i ułatwić podążanie nim.
W tym punkcie przekażesz grafikowi wszystkie informacje dotyczące designu. Podasz preferowaną kolorystykę, obligatoryjne elementy i hierarchię informacji, którą chcesz w nim przekazać. Dasz znać grafikowi gdzie ma zostać zamieszczona grafika (np. billboard na stronie) a także wskażesz ograniczenia, jeśli ten projekt takie posiada. Co ważne, możesz także pokazać projektantowi inspiracje związane z tym projektem. Dlaczego to istotne? Bo nieraz w briefie ciężko jest przekazać słownie wszystko, co by się chciało, a dodatkowo to co napisze zleceniodawca, może nie być w taki sam sposób zrozumiane przez zleceniobiorcę. Warto więc przekazać kilka prac graficznych, które wskazują kierunek.
To istotne dla wykonawcy, aby było jasno określone, kto będzie osobą kontaktową i decyzyjną. Grafik powinien dbać o to, z kim się kontaktuje i dla swojego dobra nie przyjmować poprawek od innych osób, niż to było założone w briefie. Jeśli na to pozwoli, może się zdarzyć sytuacja, w której będzie otrzymywał sprzeczne poprawki od różnych działów firmy.
Są to już oczywiste elementy do ustalenia podczas współpracy, ale należy je także zapisać. Warto przekazywać takie informacje wykonawcy, aby wiedział, czy w ogóle może podjąć się tej współpracy i czy jest to dla niego wykonalne. Dzięki temu, że zostanie zamieszczony taki zapis, będzie można się do niego odwołać w przypadku przekroczeń.
Przede wszystkim po to, aby zaoszczędzić zasoby. Możesz wierzyć, albo nie, ale taki brief jest jak inwestycja. Gdy jest bardzo dobrze wykonany, zaprocentuje doskonałym wykonaniem projektu, do którego nie będzie trzeba wnosić już poprawek, a co za tym idzie, zaoszczędzi Tobie i projektantowi mnóstwo czasu i pieniędzy.
Praca nad briefem pozwala Ci także poukładać wiedzę na temat projektu,o który prosisz. Dzięki temu zaczniesz dokładnie analizować co chcesz zamówić u grafika, będziesz świadomy swoich oczekiwań i rezultatów.
Dla projektanta zaś brief, to niezbędne źródło wiedzy, dzięki któremu może dobrze wykonać swoją pracę. To pewnego rodzaju drogowskaz pokazujący w jakim kierunku ma podążać, aby nie błądzić. Jednym zdaniem, warto zainwestować czas w rzetelne opracowanie dokumentu, który przyniesie korzyści nie tylko projektantowi, ale i nam.
Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]
Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient [...]