Zapewne będąc na etapie planowania wyglądu opakowania swojego produktu w pewnym momencie zaczniesz się zastanawiać, skąd brać grafiki, które będą tworzyły wizualną szatę produktu. W artykule przedstawimy zarówno płatne jak i darmowe możliwości pozyskania obrazów i grafik.
Pierwszą i najczęściej wykorzystywaną opcją jest zlecenie usługi dla grafika. Jest to oczywiście najdroższa z możliwości, gdyż autorskie prace graficzne są w cenie. Musimy liczyć, że będzie to wydatek rzędu 100-200 zł za godzinę pracy grafika. W zależności od tego, jak bardzo będzie skomplikowany pomysł, grafik będzie musiał poświęcić na to więcej lub mniej godzin (od 3 do 10 h). Grafik jest doskonałym wyborem w przypadku, kiedy chcemy stworzyć całkowicie unikalną grafikę, np. chcemy stworzyć animowanego bohatera na opakowaniu. Wówczas grafik powinien pomóc nam zrealizować pomysł.
Kolejną możliwością jaką mamy w temacie pozyskiwania grafik jest skorzystanie z płatnych stocków czyli stron, na których możemy pobrać daną grafikę w świetnej rozdzielczości. W zamian za tę możliwość musimy jednak zapłacić. Ceny, w zależności od autora i jakości, są bardzo różne. Na tego typu stronach możemy pobierać nie tylko grafiki do wykorzystania na opakowaniach, ale również ściągnąć zdjęcia na stronę internetową lub do oferty. Należy jednak pamiętać, że o ile większość tych grafik jest do wykorzystania na stronach internetowych, to jednak nie wszystkie mogą być użyte na przykład w druku. Dlatego należy sprawdzać przed każdym wykorzystaniem licencję i warunki użycia danej grafiki. Jeśli zamierzamy regularnie korzystać z tego typu usług, warto wykupić sobie abonament, w którym będzie można miesięcznie pobrać określoną liczbę grafik. Wówczas cena za pojedyncze zdjęcia będzie korzystniejsza. Jeśli jednak będą to pojedyncze pobrania, możemy skorzystać z rozliczenia na tzw. kredyty. Przykładami takich stron są:
fotolia.com - to bank zdjęć, który umożliwia zakup dzieł fotografów z całego świata. Znajdują się tam nie tylko zdjęcia, ale też ilustracje czy nawet krótkie filmiki. Zakupu można dokonywać za pomocą kredytów lub w abonamencie. Co więcej, po integracji zasobów Fotolii z Adobe będzie można zakupić zdjęcia bez opuszczania Photoshopa.
shutterstock.com: to bank zdjęć, gdzie przywiązuje się ogromną wagę do jakości wykonanych fotografii. Aby fotograf mógł dodawać zdjęcia do serwisu, musi on przejść weryfikację, podczas której wysyła do administratora 10 zdjęć. Tylko zaakceptowanie min. 7 grafik skutkuje przyjęciem do współpracy. Korzystając z tego serwisu mamy gwarancję, że zdjęcia są najwyższej jakości.
Jeśli jesteś dopiero na początku rozwijania swojego biznesu i nie posiadasz środków na współpracę z grafikiem ani na zakup zdjęć, możesz skorzystać z darmowych banków, które również oferują obrazy na wolnej licencji. Takich darmowych stocków jest wiele, różnią się z pewnością zasobami, ale też funkcjonowaniem i jakością zdjęć. Należy pamiętać, że niektóre z darmowych grafik mogą być dalekie od ideału, ale lepiej mieć takie zdjęcia do wykorzystania, niż nie mieć żadnych. Trzeba jednak przyznać, że można znaleźć darmowe zdjęcia, które odznaczają się wysoką jakością. Warto zaglądać na takie strony jak:
pexels.com to serwis, gdzie bez problemu znajdziemy wiele doskonałych grafik do wykorzystania. Z założenia wszystkie zdjęcia są objęte licencją CC0.
freepik.com to miejsce, w którym można znaeźć wiele grafik, zdjęć i innych elementów, które z pewnością przydadzą się podczas projektowania.
Flaticon to nieco inne miejsce niż wymienione wyżej. To serwis poświęcony ikonom, które z pewnością mogą Ci się przydać w pracy. Ikony przydają się nie tylko przy projektowaniu opakowania, ale również przy przygotowywaniu strony internetowej czy infografik.
Należy pamiętać, że przy korzystaniu z banków grafik musimy za każdym razem sprawdzać jaka licencja obowiązuje dany obraz. Nie wszystkie zdjęcia nadadzą się do internetu, nie wszystkie też można wykorzystać w druku. Warto zapoznać się z wszystkimi możliwościami, aby potem nie mieć problemu z prawami autorskimi.
Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]
Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient [...]