5 rad jak przygotować plik dla drukarni

24.04.2019

Czy wiesz, jak wiele osób chcących zaoszczędzić kilkaset złotych na usługach graficznych próbowało samodzielnie przygotować pliki do druku? A potem jak wielu z nich przeżywało ogromną frustrację, rozczarowanie i wiele innych negatywnych emocji, które można przeżyć w chwili, kiedy okazało się, że kolory na wydruku z drukarni nijak się mają do odcieni na grafice z laptopa? Wówczas cała złość zostaje skierowana na pracowników drukarni.

Apogeum nerwów następuje wtedy, gdy okazuje się jednak, że drukarnia wykonała zamówienie zgodnie z tym, co otrzymała od zleceniodawcy. Taka sytuacja nie jest przyjemna dla nikogo. Ani dla drukarni, bo mimo dobrze wykonanej pracy klient jest totalnie niezadowolony. Ani dla klienta, bo nie dość, że nie otrzymał tego czego się spodziewał, jest sfrustrowany, to jeszcze musi za to wszystko zapłacić, gdyż zamówienie zostało wykonane prawidłowo, bo wina leży po jego stronie. Jak uniknąć takich sytuacji jeśli nie mamy do dyspozycji profesjonalnego grafika? To bardzo trudne do osiągnięcia.

Ale jest też dobra wiadomość. Jeśli znasz się choć trochę na programach graficznych, to możesz uniknąć tej przykrej sytuacji i przygotować świetny projekt, z którego zadowolony będziesz i Ty i drukarnia. Zastosuj 5 poniższych wskazówek, a zwiększysz szanse powodzenia.

 

1. Zrozum różnicę między przestrzeniami barwnymi

 

Brzmi dość groźnie, ale poniżej znajdziesz wyjaśnienie.

Cała sytuacja opisana na początku jest wynikiem różnicy pomiędzy kolorem na monitorze a kolorem na wydruku. Są one spowodowane różnymi przestrzeniami barwnymi, które wykorzystujemy w druku i cyfrowym obrazie. Z pewnością słyszałeś o takich nazwach jak RGB i CMYK. To właśnie o nie tu chodzi. Na monitorze obraz wyświetlany jest przy użyciu przestrzeni RGB (R-red, G-green, B-blue). Ekran, który sam emituje pewne światło, nakłada wiązki czerwonego, zielonego i niebieskiego o różnym nasileniu w taki sposób, aby powstały różne barwy. Nałożenie ich wszystkich sumuje się do barwy białej. Natomiast drukarka stosuje przestrzeń CMYK (C-cyan, M-agenta, Y-yellow, K-key colour, black). Mowa tutaj o 4 podstawowych kolorach farb drukarskich. Zasada jest taka, że są one nakładane na siebie w odpowiednim nasyceniu (od 0 do 100%). Przy nałożeniu trzech pierwszych w 100%  nasyceniu otrzymuje się kolor czarny.

Kolor na monitorze nigdy nie będzie wyglądał tak samo, jak ten w druku, gdyż na to jak go widzimy wpływa zarówno to w jakiej przestrzeni projektujemy dany materiał, ale także rodzaj monitora, pora dnia, oświetlenie, a nawet kolor ścian w pomieszczeniu.

Przestrzeń RGB ma też większe możliwości, co znaczy, że na monitorze jesteśmy w stanie osiągnąć szerszą paletę kolorów niż w przestrzeni CMYK, czyli w druku.

Przygotowując plik do drukarni powinniśmy pamiętać o tym, żeby zaprojektować go w  przestrzeni CMYK, a następnie poprosić o tzw. proof czyli próbny wydruk, aby przekonać się, że otrzymamy takie kolory, o jakie nam chodzi. Więcej informacji o pfoofingu możesz przeczytać w tym artykule: http://printologia.pl/zrob-probny-wydruk-czyli-slow-o-proofingu/

 

2. Dodawaj do projektu zdjęcia o DOBREJ rozdzielczości

Celowo nie radzimy dodawać grafik o jak największej rozdzielczości, a o odpowiedniej. Musisz mieć na względzie rozmiar materiału, który będziesz drukować. Jeśli chcesz wydrukować grafikę w rozmiarze 10 x 15 cm, to potrzebujesz zdjęcia o dużej rozdzielczości min. 300 dpi, aby na wydruku było ostre. Takie fotografie mają zazwyczaj po kilka megabajtów. Dlatego też nie można przesadzać ze zbyt dużymi grafikami, które sprawią, że Twój projekt będzie ważył kilkaset mega.

 

3. Pamiętaj o spadach

Spady, to przestrzeń poza projektem właściwym, która zostanie odcięta po wyjęciu z drukarki. Jeśli zamieszczasz w projekcie jakąś grafikę lub bloki kolorów, które mają sięgać do krawędzi materiału drukowanego, powinieneś przygotować projekt tak, aby te elementy (grafiki, bloki) wychodziły poza linię cięcia, aż na przestrzeń spadów. Prościej ujmując - mają wychodzić poza projekt. Po co więc je projektować, jeśli i tak zostanie to przycięte do pożądanego rozmiaru? Otóż chodzi o to, że maszyna drukarska nie jest w stanie zadrukować arkusza do samych jego krawędzi. Programuje się więc ją w taki sposób, aby drukowała rozmiar nieco większy niż pożądany, a następnie projekt jest przycinany. Dzięki temu uzyskiwany jest druk do samych krawędzi. Jeśli nie przewidzisz tego w swoim projekcie, drukarnia albo będzie zwracała Ci na to uwagę, co wydłuży czas realizacji, albo zignoruje to i wykona druk z białą obramówką wokół. Dlatego projektując dany materiał weź pod uwagę rozmiary szablonów danej drukarni - z reguły każda z nich ma swoje pliki, które pomagają przy tworzeniu projektów.

 

4. Nie przesadzaj z kolorami

To ma duży związek z technologią wykorzystywaną w drukarni. Jeśli zaprojektujesz duże i ciemne elementy na cienkim arkuszu, to jest ryzyko, że papier za mocno nasiąknie farbą. Aby wykonać dany kolor, należy położyć 3 podstawowe farby w odpowiednich proporcjach (od 0 do 100%). Jeśli suma tych procentów będzie niższa niż 300, to powinno być dobrze. Natomiast jeśli będzie powyżej, to papier może tego nie wytrzymać i zwyczajnie się podrzeć. Dlatego staraj się ograniczać ciemne kolory w projekcie i zwracaj uwagę na to, aby czerń nie była składową 3 kolorów w maksymalnym nasyceniu.

 

5. Unikaj maleńkich elementów w projekcie

W poprzednim punkcie pisaliśmy, aby unikać wielkich ciemnych elementów. W tym radzimy, aby unikać także małych i cienkich. Dlaczego? Chodzi o tę samą technologię. Jeśli zaprojektujemy małe elementy, to drukarka musi je wykonać poprzez nadrukowanie ich w każdym kolorze, czyli musi 3 razy nadrukować w tym samym miejscu ten sam maleńki element. Czasem okazuje się to niewykonalne, dlatego też zdarza się, że kreska wychodzi rozmazana, a więc kolory nie zbiegły się idealnie. Dlatego też odradza się tego typu elementy, gdyż mogą okazać się nie do wydrukowania.

 

Reasumując powyższe punkty można stwierdzić, że przy projektowaniu pliku do druku należy zachować umiar, zarówno przy wyborze grafik, jak i przy wyborze barw. Oczywiście najlepszym sposobem na przygotowanie prawidłowego pliku dla drukarni jest praca z profesjonalnym grafikiem, ale jeśli z różnych przyczyn nie możesz sobie na niego pozwolić, to miej na uwadze powyższe wskazówki.

Zatem, do dzieła, bo samo się nie zrobi :)

 

Marka a emocje

Psychologia jednoznacznie wypowiada się na temat bodźców stojących za podejmowaniem większości decyzji. To emocje wzywają do [...]

Logo to nie tylko znaczek

Logo firmy to coś z czym kojarzy się daną markę. To jeden z pierwszych elementów z jakim spotyka się klient [...]

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy?

Zadzwoń do nas lub napisz! Odpowiemy na każde Twoje pytanie.

tel. 555 333 777
Kreatore - ul. Barcza 8/1, Olsztyn 10-695